Skip to content

despre învăţământ. din spatele uşilor

Monday, 4th July 2011

generalizare: românia e-o ţară teribil de oximoronică. mai puţin de jumătate dintr-o generaţie de elevi reuşeşte să treacă de bac şi, cu toate astea, olimpicii internaţionali nu-s tocmai puţini.

sunt perfect de acord cu faptul că nu toată lumea trebuie să treacă de bac. de altfel, dacă n-oi fi pierdut şirul de reforme, fapt care-i foarte probabil, obligatorii sunt zece clase, deci nici măcar nu-i nevoie să termini liceul. m-apucă toţi dracii pământului când văd absolvenţi de jurnalism la spiru haret care scriu “a iubii” şi n-au mari procese de conştiinţă pentru asta. cum ar veni, există licenţiaţi care nu ştiu nici măcar gramatica de bun-simţ a limbii române. mă rog, se află şi funeriu în gloata asta, dar nu despre asta e vorba.

şi, în toată hărmălaia lu’ peşte, pădurea nu se mai vede de copaci: problema nu-i că se copiază la bac, ci că se copiază până acolo.

tot aud chestia asta, “da’ agramatul ăla de ce-a ajuns într-a XII-a?!”. cauza e următoarea: dacă anul ăsta laşi, să zicem, cinci corigenţi, iar la anul mai laşi şase, dintr-un total de treizeci, se desfiinţează clasa. drept urmare, unii profesori trebuie să plece (e-adevărat, de la un salariu foarte mic, dar sigur) sau să-şi ia jumătăţi de norme la alte şcoli, iar ceilalţi sunt obligaţi să lucreze cu clase de câte patruzeci de elevi. deci e rău pentru toată lumea, iar elevii rămaşi pe dinafară stau pe străzi în loc să stea în şcoală – un potenţial uriaş de creştere a infracţionalităţii. raţionamentul, până aici, e unul corect.

admiterea la liceu se face ori cu teze, ori cu examene (nu mi-e clar, anul ăsta iar s-a schimbat) şi cu media generală a anilor de gimnaziu. acu’, la examene nu prea ai cum să furi, iar de copiat nu prea se întâmplă, pentru că, după clasa a IX-a, elevul se poate transfera destul de uşor la un alt liceu. problema e cu mediile alea generale, care-s umflate pe cât posibil. din nou, ştiu absolvenţi de ciclu gimnazial cu media zece. ZECE! cum ar veni, în patru ani de şcoală, nici un profesor n-a prins respectiva loază cu tema nefăcută sau lecţia neînvăţată şi a strălucit şi la matematică, şi la română, şi la latină, şi la chimie, şi la sport. nu zic că-i imposibil, dar într-adevăr trebuie să ai o capacitate intelectuală şi fizică deosebită, iar exemplarele care sunt în stare de aşa ceva de-adevăratelea sunt al naibii de rare.

şi aşa se-ajunge la cerşitul de note. “haideţi, doamna, nu-mi mai puneţi o întrebare?”. “hadeţi, doamna, mai puneţi-ne un punct în plus la nota din test!”. “doamna, io-s de zece, nu de şapte, cum să-mi daţi şapte?!”. “e vina noastră că se intră cu medie, nu cu examen?” – asta fiind o întrebare pertinentă. iar dacă elevul nu reuşeşte cu milogeala, sigur poate tati. şi uite-aşa vezi clase întregi în care elevii mediocri şi tari în gură şi-n taţi au medii generale mai mari decât cei pe care chiar îi duce capul. sistemul e gândit să evalueze continuu, ceea ce nu-i rău,  dar e aplicat prost.

profesorii pică la mijloc între elevi şi părinţi. pe de-o parte, încerci să-l fereşti pe copil de a ajunge pe străzi, pe de alta, nu-i la nivelul clasei, iar ai lui pompează meditaţii-n draci – de multe ori, cu profesorii de la clasă. alteori, de cele mai multe ori, profesorii sunt produse ilustre ale sistemului şi-s, în cel mai bun caz, agramaţi.

cunosc profesori de română care nu ştiu care-s conjugările verbului, ce-i aia acuzativ cu prepoziţie (învăţătoarea grevistă, care nu vorbeşte corect româneşte, e un foarte bun exemplu vis-a-vis de ce se-ntâmplă în sistem) sau care-i diferenţa între genitiv şi dativ; profesori de geografie care spun că innsbruck e-n elveţia (tirol? ce-i aia?) şi că buenos aires e-n brazilia. de succesuri nu mai zic, că n-are rost.

funeriu, aşa agramat cum e el, n-a avut o idee rea, doar că – veşnica noastră problemă – a fost aplicată prost şi târziu – asta vis-a-vis de copiat. înainte să sari cu gura pe elev că de ce nu-nvaţă, şcolile ar trebui curăţate de pedagogii incapabili, iar părinţii să-l înveţe pe micuţul cu munca – misiune imposibilă atunci când tăticul colegului de clasă vine cu plicul.

dacă generaţia asta, generaţia ’92, a vrut să copieze e pentru că aşa a fost învăţată să facă. e alternativa enorm de simplă a nopţilor de muncă şi a profesorilor ajunşi profesori prin cine ştie ce particulară obscură.

şi a propos de învăţământul universitar – universităţile astea (alde spiru haret şi dimitrie cantemir şi universitatea ecologică) există pentru că absolvenţii de liceu au fost, la un moment dat, prea mulţi. uzine de diplome (şi de scos bani cu lopata) care poate că au profi şi materiale şi condiţii, dar care n-au studenţi. dacă tot ne-apucăm de desfiinţat locurile cu taxă de la universitatea de stat, de ce să nu le desfiinţăm şi pe astea? măcar să ştim o treabă.

***

o altă mare bubă (purulentă, aş zice) e că elevul român nu mai ştie să sintetizeze. copy-paste şi wikipedia au făcut deja treaba, iar plodu’ nici nu mai citeşte informaţia respectivă, măcar să ştie ce dracu’ e-n hârtiile alea. dacă-l pui să scoată o idee principală dintr-un text, nu poate.

ca să sintetizezi, trebuie să treci printr-un filtru propriu nişte informaţii. informaţia-i gârlă, filtrul – ia-l de unde nu-i. nimeni nu se mai întreabă de ce-i aşa şi nu invers; se ia totul de-a gata, se pune (încă) un zece în catalog şi cu asta, basta.

există şi excepţii. dar, ca de fiecare dată, confirmă regula: au învăţat acasă, singuri. uneori, nu-s în primele zece medii ale clasei, pentru că n-au simţul plicului. mi-a zis cineva ieri că valorile se cern. când?

a fi profesor e una dintre cele mai mişto meserii din lume. de ce ştii, dacă nu dai mai departe ce ştii? dar, ca să ştii, trebuie ca tu să fi învăţat la vremea ta. valabil şi pentru părinţi, şi pentru copii, şi pentru funeriu, şi pentru toţi foştii miniştri ai educaţiei.

bacul de anul ăsta a scos jegul de sub preş şi, într-un fel, e mai bine aşa. atâta doar că până şi munca se învaţă.

22 Comments
  1. Monday, 4th July 2011 11:45 AM

    Pertinent scris. Atentie insa la typos: “elevii mediocrii” 🙂

  2. Monday, 4th July 2011 11:49 AM

    merci că mi-ai atras atenţia, corectez acum. 🙂

  3. Monday, 4th July 2011 12:03 PM

    Tiii ce atent a fost nenea Zvoneru’. Mie mi-a scapat. 😀

    PS: Ma bucur din suflet ca ai amintit-o pe doamna Anghel.

  4. Monday, 4th July 2011 12:06 PM

    mie-mi scapă multe, bine că mai citeşte lumea pe-aici şi-mi zice.
    doamna anghel trebuie amintită în orice discuţie de genul ăsta. mă rog, mă leg de ea că nu ştie de acuzativul cu prepoziţie, mai rău e că-s profesori care fac inclusiv dezacorduri din alea nesimţite.

  5. Monday, 4th July 2011 12:14 PM

    Atingi foarte multe probleme, din care unele ar putea fi făcute chiar discuții separate. De exemplu incompetența profilor: chestia asta e la rândul ei un cerc vicios, fiindcă să zicem că scapi de profesorii care nu știu să-și facă treaba măcar decent, dar după aia dai de problema angajării altor indivizi, indivizi care probabil au copiat la rândul lor la BAC, examene și așa mai departe și habar nu au meserie. Fiindcă ăia care chiar știu preferă să se angajeze undeva într-o companie în loc să rămână în învățământ, unde salarizarea e doar una din probleme.

    Deci na, mașinăria e stricată în multe locuri, iar întâmplările de anul ăsta de la bacalaureat poate o să mai trezească un pic mințile adormite.

  6. Monday, 4th July 2011 12:27 PM

    tu ştii de când îmi stau toate chestiile astea la zicere? când am văzut discuţiile de ieri şi de azi m-a apucat grav de tot.
    problemele astea nu se pot rezolva de pe o zi pe alta. am mai zis eu, lucrurile se schimbă în timp – cu cât se începe procesul de educare zdravănă mai devreme, cu atât mai bine. nu poţi să ai mâine oameni cu care să înlocuieşti epavele de azi, dar peste cinci, şase, şapte ani o să ai. de-asta brambureala cu schimbările sistemelor de admitere în liceu şi facultăţi e atât de mare, pentru că, teoretic, schimbarea pe care o faci azi ar trebui să fie aplicată celor care azi intră în sistem, adică în clasa I, care se vor pregăti într-un anume fel opt sau doisprezece ani, nu să vii şi să-i spui elevului de-a XII-a că anul ăsta dă istorie obligatoriu când el a dat – la alegere – geografie la admiterea în liceu.

  7. Monday, 4th July 2011 1:30 PM

    Olimpicii internationali nu sunt putini, sunt extrem de putini. Numarul de elevi cu rezultate deosebite (hai sa nu spunem internationali) se calculeaza la totalul de elevi. Daca din 100 de clase ai 2 super olimpici, atunci ai esuat lamentabil. Finlanda, tara cu cel mai puternic sistem de invatamant reuseste sa aiba oameni cu performante in aproape fiecare clasa din liceele mari. Mai mult, nivelul mediu al elevilor este destul de ridicat. In Romania ne holbam la olimpici, dar nu intelegem ca nu poti avea in aceeasi clasa un analfabet si un geniu si sa afirmi ca ”sistemul educational functioneaza”.

  8. Monday, 4th July 2011 1:34 PM

    absolut. performanţele deosebite sunt făcute în ciuda, nu datorită sistemului.

  9. Monday, 4th July 2011 1:52 PM

    Pai asa era si inainte. Comunismul dadea nastere artistilor de valoare tocmai datorita opresiunii constante. Asa si aici, imbecilitatea generala si lipsa de adaptare impinge oamenii talentati la super performante pentru a scapa.

  10. Monday, 4th July 2011 3:34 PM

    Intreb si io’ ca prostu’: care e rolul bacalaureatului? sa descopar cati olimpici as fi putut avea?

  11. Monday, 4th July 2011 3:48 PM

    evident că nu, da’ poate voiai şi tu să afli. 😆
    acu’ serios vorbind, din câte îmi aduc eu aminte, i se mai zicea şi “examen de maturitate”; lumea parcă se pregătea mai cu simţ de răspundere. iar dacă loaza se baza pe copiuţa pe care n-a putut s-o folosească, din varii motive, atunci poţi să-i dai tu şi cele mai uşoare subiecte – dacă nu poate, nu poate -, şi tot o să zică că “vai, ce greu a fost”.

  12. Monday, 4th July 2011 9:11 PM

    Am fost olimpică naţională [latină] 4 ani, jde concursuri naţionale pe aceeaşi temă.
    Sunt de acord că sistemul nu te motivează, iar, în cazul meu, nici nu te ajută prea mult. Am învăţat de capul meu, din plăcere, satisfacţia a fost pur intelectuală. De recompense materiale nu are rost să vorbesc prea mult, spun doar 20$ pt un loc 1 pe ţară şi 5 euro pt un loc 8, tot la nivel naţional, aşa ca idee… Deci, dacă nu ai o dorinţă avidă de cunoaştere, altceva [şi nici altcineva] nu prea te ajută. Acesta nu e doar cazul meu.
    Încerc să nu mă mai gândesc la asta prea mult, mă apucă o scârbă îngrozitoare.
    E dezolant ce se întâmplă cu educaţia la noi… dar poate alţii au alte priorităţi în viaţă, just saying… oricum, aproape în fiecare an e aceeaşi discuţie despre BAC&Co. Să’mi fie scuzată viziunea pesimistă, dar nu cred că se va schimba ceva în bine vreodată.

  13. Monday, 4th July 2011 9:44 PM

    sincere felicitări pentru olimpiadele şi concursurile alea. eu m-am lăsat de sportul ăsta relativ repede, prin clasa a VI-a, după o olimpiadă la română (pe municipiu cred că era), când, pe o lucrare de minim 8 am luat 7.40, iar la contestaţie s-a-ntors 5.70. o colegă de clasă, care scria “sunte-ţi de acord” a luat atunci notă mai mare decât mine. şi când am văzut ce şi cum, am zis că nu-i de mine şi bine-am făcut. nu zic că nu mi-a prins bine duşul ăsta rece, că dup-aia nu s-a mers decât din rău în mai rău.
    dar mă gândesc la copiii mai sensibili, care chiar pun preţ pe evaluarea uneori foarte subiectivă a profilor.
    sauve qui peut, vorba aia.

  14. Doamna Mama permalink
    Monday, 11th July 2011 9:01 AM

    Eu cred ca e mult prea multa energie consumata pentru a explica/comenta dezastrul care se manifesta in toate domeniile. Nu as spune decat “iguana e planta tropicala”… si “sa vina sa faca” cineva ceva/orice.

  15. Monday, 11th July 2011 9:40 AM

    nu e, cel puţin în cazul ăsta. sunt prea mulţi dădători cu părerea care emit nişte cretinătăţi inimaginabile şi care habar n-au de ce se-ntâmplă.
    şi asta cu să vină să facă cineva orice nu-i tocmai viabilă, c-ar trebui să dea afară multă lume. or, ştii şi tu foarte bine că nu o să se-ntâmple.

  16. Doamna Mama permalink
    Monday, 11th July 2011 10:36 AM

    Din pacate…. Si daca o vor face, cine hraneste o armata de “muieti is posmagi?” ?

  17. Monday, 11th July 2011 10:41 AM

    selecţia naturală.

  18. Tuesday, 12th July 2011 8:42 AM

    Culmea e că, pentru mine, vina e a elevilor, nu a profesorilor. Adică generațiile tinere se degradează mult mai repede decât învățământul. 🙂

  19. Tuesday, 12th July 2011 10:46 AM

    1. am zis eu că vina e a profesorilor? problema e că şi o parte din profesori fac parte din generaţiile mai noi, prost pregătite. când ai profesori proşti care-s foşti elevi proşti, vrei să ai elevi buni? da, se poate, dar e excepţia.
    2. şi n-aş zice că degenerează, doar că evoluează într-o lume în care, dacă nu ştii, îl ai pe google. s-ar putea să fie evoluţie.
    3. învăţământul (ca orice alt sistem) se degradează în acelaşi ritm cu oamenii. e ca un angrenaj din roţi zimţate; întâi se duc dracu’ zimţii, după care roţile nu se mai învârt cum trebuie, după care tot ansamblul moare.

  20. Tuesday, 12th July 2011 4:53 PM

    eu zic că, în primul rând, vina e a învăţământului.

    generaţiile tinere (mă refer acum şi la alea trecute) nu au făcut niciodată o prioritate din actul de a învăţa. şi oricât de predispuse la stupiditate ar deveni, responsabilitatea cade tot pe sistemul de învăţământ. pentru că ăsta e rolul lui, să educe viitorii oameni cu drept de vot şi putere de muncă. şi dacă ce funcţiona acum 10 ani nu mai merge, trebuie să se adapteze.

    urmează o întrebare generică: câţi dintre prietenii tăi mai isteţi vor să se facă profesori?

  21. Tuesday, 12th July 2011 6:33 PM

    panamea, învăţământul ăsta are şi el nişte componente, că-s profii, că-s elevii, că e ministerul, că-i ăla care gândeşte programa.
    da, într-adevăr, scopul elevului nu e să înveţe, ci să joace fotbal/wow/etc. dar aici intervin profesorii şi părinţii, care tre’ să-l pună pe ăla micu’ cu burta pe carte.

    întrebarea se pune în felul ăsta: câţi dintre ăia mai răsăriţi nu vor să plece din ţară. şi, de-aici încolo, vorbim.

Trackbacks

  1. bacul. ce, de ce, dar mai ales cum « Simplicity Is Beauty

Comments are closed.